ATF (angl. automatic transmission fluid) – tai automatinės pavarų dėžės alyva.

 Ji atlieka keletą svarbių funkcijų:perduoda jėgą į pavarų dėžės mechanizmus;sutepa besitrinančias dalis; aušina ir valo vidinius pavarų dėžės komponentus. 

Be to, ATF turi užtikrinti optimalią trinties diskų sukibimą, tinkamai veikti plačiame temperatūrų diapazone (nuo -30 iki trumpam +150 °C), turėti mažą putojimo lygį, apsaugoti metalines dalis nuo korozijos, o sandariklius – nuo senėjimo ir nusidėvėjimo. Bet kurios ATF savybės ir charakteristikos priklauso nuo priedų paketo sudėties ir kiekio bazinėje alyvoje.

 Mūsų siūlomos ATF atitinka visus šiuolaikinių ir senesnių automatinių transmisijų reikalavimus. Tai patikrinti prekės ženklai, kurių kokybė įrodyta praktikoje. Agresyvi reklama ir prekės ženklo populiarumas nebūtinai reiškia aukštą produkto kokybę.

Kokybiškas atsargines dalis ATF keitimui (filtrą, tarpinę ir ATF) galite įsigyti pas mus už prieinamą kainą.

Klausimai ir atsakymai:

Ar reikia keisti ATF automatinėje pavarų dėžėje?

ATF keitimas automatinėje pavarų dėžėje būtinas kas 40 000–60 000 km, nepaisant kai kurių automobilių gamintojų teiginių, kad alyva pilama visam agregato tarnavimo laikui, nes laikui bėgant ji nusidėvi ir praranda savo savybes. Eksploatacijos metu alyvoje kaupiasi detalių (trinties diskų, įvorių, guolių ir pavarų) dėvėjimosi produktai, kurių filtras ne visada sugeba sulaikyti. Be to, dėl vietinio trinties porų, ypač hidrokonverterio, perkaitimo alyvoje esantys priedai suyra.

Ar reikia keisti ATF CVT transmisijoje?

Taip, reguliari ATF keitimas CVT transmisijoje yra būtinas, nes variatoriaus tarnavimo trukmė tiesiogiai priklauso nuo alyvos švarumo. Nepaisant to, kad transmisijoje yra metalinių dalelių sulaikymo magnetų ir filtrų, alyvos užterštumas ir oksidacija čia vyksta greičiau nei kitose automatinėse transmisijose. Tai lemia variatoriaus konstrukcija ir jo jautrumas apkrovoms – agresyviam vairavimui, slydimui arba sunkių priekabų vilkimui. Rekomenduojame keisti ATF CVT kas 30 000 km.

Ar reikia keisti transmisinę alyvą DCT (DSG)?

Taip. Nors šios transmisijos pagrindą sudaro sukimo momento perdavimo mechanizmas su pavaromis, jose taip pat kaupiasi dėvėjimosi produktai. Nors tai vyksta mažiau intensyviai nei CVT, nešvari alyva ilgainiui daro neigiamą poveikį transmisijos tarnavimo trukmei. Rekomenduojame keisti transmisinę alyvą DCT (DSG) kas 60 000 km. Taip pat svarbu atsižvelgti į tai, kad kai kuriuose DCT (DSG) modeliuose hidraulinis valdymo blokas naudoja kitokio tipo skystį nei mechaninėje transmisijos dalyje. Jį taip pat reikia keisti kas 80 000–100 000 km.

Kaip vyksta ATF keitimas?

Transmisijos skystį galima keisti pilnai arba dalinai.
Pilnas ATF keitimas atliekamas šiais atvejais:
Automatinės transmisijos remontas, visiškai ją išardant ir remontuojant hidrokonverterį (100% ATF keitimas).
Transmisijos nuėmimas remontuojant hidrokonverterį arba keičiant jį nauju, nuimant karterį ir keičiant filtrą (iki 95% ATF keitimas).
Visos tepimo sistemos praplovimas, naudojant specialią įrangą, kai sena ATF išstumta nauju skysčiu. Šis metodas reikalauja 2,5–3 kartus daugiau alyvos nei pilna pavarų dėžės talpa (ATF keitimas iki 85–95%).
Atliekant reguliarią pavarų dėžės techninę priežiūrą vykdoma dalinė ATF keitimas, kuris sudaro apie 60–70% bendro tūrio. Skystis visiškai neišleidžiamas, net ir nuėmus karterį ir pakeitus filtrą (kai kuriose transmisijose filtras prieinamas tik išardžius pavarų dėžę). Dalies ATF, apie trečdalį tūrio, neįmanoma išleisti iš hidrokonverterio, nebent būtų jį išpjautas (išskyrus kai kuriuos „Mercedes“ hidrokonverterių modelius, kur yra išleidimo kamštis).

Kiek reikia ATF keitimui?

Vidutiniškai automatinėje transmisijoje yra apie 9 litrus ATF, todėl techninio aptarnavimo metu naudojama 6–7 litrai naujo skysčio. Tačiau prieš keitimą reikia patikslinti, kiek ATF reikia jūsų konkrečiam atvejui. Net ir naudojant tą patį transmisijos modelį, reikalingas ATF kiekis gali skirtis priklausomai nuo gamintojo ar net to paties gamintojo skirtingų modelių. Pavyzdžiui, visureigių transmisijos karterio talpa ir, atitinkamai, alyvos kiekis gali būti iki 20% didesnis nei standartiniuose modeliuose, kad būtų išvengta alyvos bado važiuojant per nelygumus.

Kiek laiko trunka ATF keitimas ir kiek jis kainuoja?

Standartinio techninio aptarnavimo metu ATF keitimas paprastai užtrunka apie 30 minučių. Tai apima senos alyvos išleidimą, karterio nuėmimą, filtro ir tarpinių pakeitimą, visų dalių grąžinimą, naujos ATF užpildymą, įkaitinimą ir skysčio lygio nustatymą pagal gamintojo reikalavimus. Tačiau paslauga gali užtrukti ilgiau, jei reikia atvėsinti pavarų dėžę, kad būtų išvengta nudegimų atliekant darbus. Darbo sąnaudos priklauso nuo transmisijos tipo, valandos tarifo aptarnavimo bei filtrų, tarpinių ir pačios ATF kainos.

Ar svarbi ATF spalva?

Alyvos spalvą lemia dažiklis. Pradiniame gamybos etape bet kuri ATF yra natūralios spalvos – tai permatomas skystis, kurio atspalvis gali būti nuo tamsiai geltonos iki šviesiai rudos. Atsižvelgiant į techninius reikalavimus, į bazinę alyvą pridedamas dažiklis pagal gamintojo specifikacijas. Todėl renkantis ATF pirmiausia reikėtų atsižvelgti ne į jos spalvą, o į atitikties standartus.

Kas yra ATF tolerancijos?

Ant ATF kanistro etiketės nurodyti leidimai žymi šios alyvos tinkamumą tam tikriems transmisijos tipams ir gali apimti tiek oficialius patvirtinimus, tiek gamintojo deklaruotą atitikimą. Oficialios tolerancijos – tai automobilių ir transmisijų gamintojų suteikti oficialūs leidimai, kuriuos tam tikram ATF skysčiui priskiria atlikus griežtus bandymus ir sertifikavimus. Tai ilgas ir brangus procesas, kuris galiausiai atsispindi ATF kainoje. Jei esate automobilio su galiojančia garantija savininkas, verta naudoti tik tuos aliejus, kurie turi oficialų gamintojo patvirtinimą, kad neprarastumėte garantijos. 
Deklaruojamos tolerancijos reiškia, kad ATF gamintojas teigia, jog jo produktas atitinka tam tikrus reikalavimus, tačiau jis nebūtinai praėjo oficialų gamintojo sertifikavimą. Svarbu atkreipti dėmesį į keletą aspektų, susijusių su ATF tolerancijomis, kokybe ir kaina: Alyvos kokybė pirmiausia priklauso nuo bazinio aliejaus ir priedų paketo (antikavitacinių, antikorozinių, valymo ir kt.). Bazinio aliejaus valymo laipsnis ir priedų proporcijos lemia pagrindines ATF savybes. Pavyzdžiui, vienas priedų paketas gali būti naudojamas tiek 5, tiek 8 pavarų transmisijoms, tačiau skirtingu procentiniu santykiu baziniame aliejuje. 
Dauguma tepalų gamintojų ,  išskirus koncernus su pilnų žalaivų gavybos ciklų ir gamyba,  perka bazinius aliejus ir priedus iš tų pačių tiekėjų, nes pasaulyje jų nėra daug. Galutinis produkto gamybos procesas gali šiek tiek skirtis, bet iš esmės jį sudaro bazinio aliejaus, priedų ir dažiklio maišymas. Nors tolerancijos gali skirtis, skirtingų gamintojų aliejai dažnai turi panašias savybes ir sudėtį, ypač jei tolerancijos buvo sugeneruotos tuo pačiu laikotarpiu. Oficialiaos tolerancijos gavimas yra brangus procesas, kurį gali sau leisti tik didelės įmonės. Todėl net tarp didžiausių automobilių alyvų gamintojų ne visi jų produktai turi oficialius patvirtinimus; kai kurie jų nurodomi tik remiantis jų pačių deklaruotu atitikimu. Todėl oficialios tolerancijos yra ne tik kokybės garantija, bet ir marketingo priemonė. 
Gamintojai, kurie rūpinasi savo produkto kokybe ir reputacija, prisiima atsakomybę, kad jų ATF atitinka arba viršija etiketėse nurodytas tolerancijas. Taupant brangius bandymus, tokie ATF gamintojai gali pasiūlyti kokybišką produktą už prieinamesnę kainą.

Ar galima įpilti kitokį ATF į automatinę pavarų dėžę? Ar galima juos maišyti?

Daugeliu atvejų ATF yra suderinami, ir jų maišymas yra leidžiamas, jei kalbame apie skysčius, skirtus tam pačiam transmisijos tipui. Jei pavarų dėžėje trūksta alyvos, laikinai galite įpilti bet kokį ATF iki tol, kol bus išspręsta problema. Net jei į 8 pavarų transmisiją įpilsite skystį, skirtą 5 pavarų dėžei, ji veiks normaliai, tačiau ATF su reikiamu patvirtinimu reikia pakeisti šiek tiek anksčiau nei įprasta, pvz., po 15 000–20 000 km. Nerekomenduojama ilgą laiką maišyti alyvų, skirtų CVT, DCT ir tradicinėms automatinėms transmisijoms su hidrokonverteriu.

Ar padės alyvos keitimas, jei mano automatinė pavarų dėžė „slysta“, trūkčioja ar vibruoja?

Alyvos keitimas gali padėti dviem atvejais: a) jei pavarų dėžėje trūko ATF ir pakeitus alyvą atstatėte nominuotą lygį; b) jei alyva buvo stipriai užteršta ir dėl ilgo naudojimo prarado savo savybes. Tačiau yra rizika, kad šviežias ATF nuplaus sukauptas nuosėdas, kurios gali patekti į valdymo bloką ir sukelti gedimą (rekomendacijas žr. toliau). Bet kokiu atveju, esant tokiems simptomams, būtina atlikti išsamią automatinės transmisijos diagnostiką, o po to spręsti gedimų priežastis ir jų pasekmes.

Ar galima pakenkti keičiant ATF pavarų dėžėje?

Tinkamai keičiant ATF rizika pažeisti automatinę pavarų dėžę yra minimali, tačiau yra keletas niuansų: a) Jei transmisija ilgai nebuvo prižiūrima ir joje susikaupė nemažai nuosėdų, šviežias ATF gali nuplauti purvą, kuris pateks į valdymo bloką ir sukels gedimus. Tokiais atvejais specialistai rekomenduoja alyvą keisti etapais. Pvz., jei visas ATF tūris transmisijoje yra 8 litrai, galite pakeisti po 2 litrus kas 1000–2000 km. b) Rekomenduojama keisti ATF specializuotame servise, kur tinkamai parinks filtrą ir tarpinę, nustatys alyvos lygį, užverš karterio varžtus reikiamu stiprumu ir suteiks garantiją atliktiems darbams.

Kaip ATF trūkumas ar perteklius veikia automatinės transmisijos darbą?

Reikšmingas ATF perteklius (daugiau nei 15 % nuo nominalaus lygio) gali sukelti jo intensyvų putojimą, kurio nesuvaldys priedas, skirtas užkirsti kelią šiam poveikiui. Tai reikšmingai sumažins ATF tepimo ir trinties savybes, o ilgainiui gali lemti transmisijos gedimus. ATF trūkumas, dažniausiai daugiau nei 1 litras, pasireiškia kaip nepatogus transmisijos darbas pradinėse stadijose (trūkčiojimai, staigus variklio apsukų padidėjimas pavarų perjungimo metu). Ilgalaike eksploatacija su nepakankamu ATF kiekiu pavarų dėžėje sukelia jos perkaitimą ir gedimą.

Kaip patikrinti ATF lygį pavarų dėžėje?

Šiuolaikinės transmisijos paprastai turi ATF lygio kontrolės sistemą, kuri įspėja vairuotoją apie jo sumažėjimą. Senesniuose modeliuose šiam tikslui buvo naudojamas matuoklis. ATF lygio tikrinimo ir reguliavimo procedūra keičiant alyvą gali labai skirtis priklausomai nuo transmisijos tipo ir yra aprašyta naudojimo instrukcijoje. Rekomenduojame kreiptis į specializuotą servisą, nes savarankiškas ATF keitimas reikalauja tikslaus visų sąlygų laikymosi: nuo ATF temperatūros ir transmisijos veikimo režimo iki tinkamo padėties nustatymo ir technologinių angų naudojimo.

ATF priedai – kaip jie veikia ir ar nekenkia mano transmisijai?

Mintis apie priedus kyla tada, kai važiuojant automobiliu jaučiamas diskomfortas. Mūsų nuomone, tinkamiausias sprendimas tokiais atvejais – atlikti viso automobilio, įskaitant pavarų dėžę, diagnostiką. Nerekomenduojame naudoti priedų automobilio alyvose. Paprastai bet kokie priedai nežinoma kryptimi keičia subalansuotą ATF sudėtį. Geriausiu atveju šie patobulinimai būna laikini. Visi reikalingi priedai jau yra ATF, turinčiose jūsų transmisijos gamintojo tolerancijose, kas užtikrina tinkamą jos darbą. Vienintelis ATF priedas, kurį siūlome savo klientams, yra priedas Instant Shudder Fixx. Jis skirtas vibracijai ar nestabiliems apsisukimams pašalinti, kurių priežastis yra hidrokonverterio frikcinių elementų slydimas. Tačiau jo naudojimas nėra universali priemonė ir duoda rezultatų ne visais atvėjais. Šis priedas negali kompensuoti didelio susidėvėjimo transmisijos elementų ir jos valdymo sistemos pažeidimų.

Antifrizas arba vanduo pateko į transmisiją: kokios gali būti pasekmės?

Šią problemą aptarėme [nuoroda į 11 klausimą apie GDT]. Vandens patekimas į transmisiją paprastai susijęs su transmisijos „panardinimu“ (nebūtinai visišku). Staigiai sumažėjus AKP temperatūrai, kai didelis kiekis vandens patenka ant transmisijos korpuso, ATF tūris sumažėja (temperatūrinio plėtimosi ir susitraukimo efektas), o tai gali lemti vandens įsiurbimą per riebokšlius ar alsuoklį. Antifrizas gali patekti į transmisiją dėl šilumokaičio hermetiškumo pažeidimo, kuris turi atskirus sandarius kontūrus alyvos ir antifrizo cirkuliacijai. Temperatūros svyravimai ir slėgio pokyčiai gali sukelti vientisumo pažeidimą, leidžiantį vienam skysčiui prasiskverbti į kitą per plyšius jungties vietose. Abiem atvejais, esant nedideliam vandens ar antifrizo kiekiui ATF, transmisijos darbas iš pradžių nepakinta. Tačiau ilgainiui atsiranda gedimo požymių: frikcinė medžiaga praranda savo savybes, ir transmisija pradeda slysti. Esant dideliam vandens ar antifrizo kiekiui, ATF putoja ir praranda tepimo savybes, o išvaizda tampa drumsta, primenanti jogurto konsistenciją. Viduje prasideda metalo korozija, frikcinė medžiaga suyra, o sandarikliai praranda elastingumą ir tampa lyg plastilinas. Dėl to transmisija pradeda slysti, o tai lemia jos perkaitimą ir gedimą. Deja, tokiais atvejais ATF keitimas vargu ar užkirs kelią transmisijos remontui, net jei vandens ar antifrizo patekimo priežastis jau pašalinta. Įtariant šilumokaičio gedimą, mūsų servise galite atlikti cheminį testą antifrizo buvimui ATF aptikti. Tam pakanka tik 30 ml skysčio.

Kokia ATF yra geriausia?

Daugeliui akivaizdus atsakymas – geriausia ATF yra originalus automatinės transmisijos gamintojo rekomenduotas skystis. Tačiau pavarų dėžių gamintojai neužsiima tepalų gamyba; jie užsako ATF gamybą savo prekės ženklu skirtingose kompanijose ir skirtinguose pasaulio regionuose. Todėl klausimas apie geriausią ATF yra gana sudėtingas ir dažnai priklauso nuo asmeninių pasirinkimų, pažįstamų rekomendacijų ir gerbiamų meistrų nuomonių. Svarbiausia – agresyvaus didžiųjų tepalų gamintojų marketingo ir reklamos įtaka. Klausimą apie ATF tolerancijas aptarėme aukščiau, todėl mūsų atsakymas yra toks: Geriausia ATF – tai patikimo gamintojo produktas su jūsų AKP atitinkančiomis tolerancijomis. Mūsų siūlomame asortimente tikrai rasite tai, ko jums reikia. Skambinkite mums, ir mes padėsime pasirinkti tinkamą ATF.

Kaip įsitikinti ATF kokybe?

Galimybė sutikti ATF klastotę Europoje yra labai maža. Didesnė tikimybė, kad nesąžiningame servise jums gali įpilti pigų ATF su neaiškiomis toleranciomis iš statinės, ant kurios bus brangesnio aliejaus logotipas. Net tokiu atveju rizikuojate permokėti tik už alyvą, minimaliu remonto rizikos padidėjimu, jei laikotės savo automobilio techninės priežiūros grafikų ir tokį ATF naudojate ne nuolat. Visi gamintojai, pristatomi mūsų įmonėje, yra patikrinti laiko ženklai. Kiekviena jų produkto partija yra žymima unikaliu numeriu, pagal kurį galima nustatyti, kur ir kada buvo pagaminta ši ATF bei kokius kokybės standartus ji atitinka. Visa informacija apie šiuos produktus yra jų gamintojų oficialiose svetainėse.